Tento článek se týká disku na kole, který je umístěn ve středové části kola. Zpočátku byl tento dekorativní disk malý a byl používán k zabránění vstupu nečistot dovnitř kola ke šroubům nebo do ložisek kol automobilů. Obecně platí, že středové kryty se nacházejí na většině nových automobilů a chrání šrouby a ložiska. Tento článek zkoumá tento nástroj společně se středovými šrouby.
Obsah
Stručná historie
Středový kryt a kryty kol jsou v podstatě typy spojovací části krytu. V současné době jsou středové kryty uchyceny na kole pomocí pružinových svorek. Také existují takové, které jsou udržovány středovými šrouby v kole. Obvykle jsou středové kryty příliš malé nebo příliš velké. Původně se používaly ve vozících a vagonech, než se vyvinuly do současné podoby, jak je vídáme dnes.
Je nutné uvážit materiál použitý při výrobě jakékoliv části automobilu. Mezi roky 1950 a 1970 byly kryty kol vyráběny z nerezové oceli, zatímco jiné části konstrukce byly vyráběny ze dřeva nebo jiných kovové součástí. V současné době jsou středové kryty směsí kovu a plastu, hlavně ty vyráběné ze slitiny hliníku nebo oceli. Některé kryty kol využívají odnímatelné středové kryty, zejména ty, které jsou drženy středovými šrouby. Hlavními funkcemi středového krytu je skrytí středových šroubů, které obecně připevňují kolo k vozidlu.
Design a funkce
Znovu a znovu, středové kryty nesou logo výrobce automobilu nebo dokonce jeho obchodní značku, nebo někdy také výrobce té jednotlivé součásti. Přesto tam jsou i takoví, kteří na součásti nezanechali žádnou ochrannou známku ani logo. Nejčasnější typy středových kryty byly ty pochromované.
Jak již bylo uvedeno, středové kryty jsou určeny k ochraně středových šroubů. Podívejme se také krátce na středové šrouby a zjistěme, jak moc jsou důležité.
Středové šrouby
Středové šrouby jsou uzávěry určené k zajištění kola na vozidle. Obvykle se nacházejí na autech, nákladních automobilech a velkých vozidlech, která používají gumové pneumatiky. Středové šrouby jsou v podstatě šroubové matice s jedním kuželovitým koncem, často používané na ocelových kolech. Řada těchto matic se používá hlavně k pevnému upevnění kola na čepy kol a tím zároveň k připevnění k nápravě vozu. Přesto existují další značky, které používají jiný typ šroubů, ačkoli celá konstrukce pak slouží stejnému účelu.
Ve většině případů má konec kuželového oka úhel 60 stupňů a je správně uspořádán tak, aby ustředil kolo tak, aby bylo na nápravě co nejvhodněji a aby se snížila pravděpodobnost, že se šroub uvolní v důsledku roztržení, když je auto v pohybu. Je důležité si uvědomit, že tyto šrouby mohou mít různé tvary.
Chcete-li odstranit tyto středové šrouby, možná budete potřebovat k tomu určené nářadí. Při demontáži a montáži se používá automobilový zdvihák. Navíc je velmi důležité, aby bylo vaše vozidlo vybaveno senzory, které indikují uvolnění šroubů na kole, aby bylo možné zavčasu odhalit uvolněné šrouby.
Prečítajte si článok na tému LED žárovkami.